Μειωμένη σε σχέση με πέρυσι ήταν η κίνηση στο λιανεμπόριο το πρώτο δεκαπενθήμερο των χειμερινών εκπτώσεων, σύμφωνα με την ΕΣΕΕ.
Η πτώση, η οποία ήταν μικρότερη από πέρυσι όταν κατά μέσο όρο ξεπέρασε το 20%, ήταν ιδιαίτερα αισθητή στις κατηγορίες ένδυσης, υπόδησης, εποχιακών....
ειδών, οικιακής χρήσης, δώρων, χαρτικών, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών, καθώς επίσης παιδικών και βρεφικών ειδών, παιχνιδιών και καλλυντικών προϊόντων.
Η εξέλιξη αυτή θεωρείται αποτέλεσμα της καθίζησης της ζήτησης, λόγω της κακής οικονομικής κατάστασης των καταναλωτών που οφείλεται κατά κύριο λόγο στη μείωση των εισοδημάτων τους, την αύξηση της φορολογίας και την εντεινόμενη αβεβαιότητα που δημιουργεί η διαρκώς αυξανομένη ανεργία.
Ούτε οι «εορταστικές προσφορές» που προηγήθηκαν των εκπτώσεων ούτε στην τόνωση της χριστουγεννιάτικης αγοράς βοήθησαν στην αύξηση του τζίρου των επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό καθιστά σχεδόν ξεκάθαρη την αντίθεση της πλειονότητας των εμπόρων με τις προσφορές πριν την περίοδο των εκπτώσεων.
Πτώση τζίρου έως 10%
Αναλυτικά, το πρώτο δεκαπενθήμερο των εκπτώσεων στην ένδυση – υπόδηση, στον οικιακό εξοπλισμό, στα ηλεκτρικά είδη και έπιπλα τα πρώτα προσεγγιστικά στοιχεία δείχνουν μια μείωση πωλήσεων μέχρι -10% και δικαιολογημένα πολλοί χαρακτήρισαν την πρώτη εβδομάδα των εκπτώσεων ως μια ευχάριστη έκπληξη που αύξησε τις προσδοκίες, επανάφερε το χαμόγελο και –βελτίωσε- έστω και προσωρινά την ψυχολογία.
Τα πολυκαταστήματα παρουσιάζουν επίσης μια αντίστοιχη μείωση των πωλήσεων που αγγίζει το -11%. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει τη δυσμενή θέση που έχουν περιπέσει οι ανεξάρτητες επιχειρήσεις σε σύγκριση με τις μεγάλες αλυσίδες κάτι που ενισχύεται στο κλάδο της ένδυσης όπου σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία οι μεγάλες αλυσίδες αντιπροσωπεύουν το 90% των πωλήσεων, περιορίζοντας στο υπόλοιπο 10% τα συνοικιακά ανεξάρτητα μαγαζιά. H αξία των πωλήσεων στον κλάδο των ενδυμάτων μειώθηκε το 2010 κατά 15% και περιορίστηκε στα 2,4 δις από τα 2,9 δις, ενώ η κατανομή είναι 54% στο γυναικείο ρούχο, 29% στο ανδρικό και 17% το παιδικό.
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ 2010/2011
1. Παρά τα εντυπωσιακά ποσοστά από το ξεκίνημα των χειμερινών εκπτώσεων και τις φθηνότερες κατά τουλάχιστον 15-20 % τελικές εκπτωτικές τιμές, δεν θα αποφύγουμε και τον φετινό χειμώνα την διψήφια μείωση του τζίρου και του όγκου πωλήσεων στην λιανική, τόσο σε ετήσια, όσο και σε μηνιαία μεταβολή.
2. Η σύγκριση της κίνησης των δυο πρώτων εβδομάδων της φετινής χρονιάς με την αντίστοιχη περσινή των χειμερινών εκπτώσεων καταδεικνύει την συνέχιση μιας περιορισμένης εμπορικής κίνησης καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
3. Ο αριθμός των μικρομεσαίων εμπόρων που δηλώνει δυσαρεστημένος από την αγοραστική κίνηση της έναρξης των χειμερινών εκπτώσεων δεν μειώθηκε, αλλά μάλλον αυξήθηκε. Το βέβαιο είναι ότι λόγω «λουκέτων» μειώθηκε ο αριθμός των εργοδοτών και αυτοαπασχολουμένων στο εμπόριο.
4. Η χρήση των πιστωτικών καρτών περιορίστηκε επιπλέον 10%, ενώ οι αγορές αποκλειστικά με μετρητά αυξήθηκαν. Επιβεβαιώνεται, με αυτό τον τρόπο, ότι τόσο η χρήση από τους καταναλωτές, όσο και η χορήγηση πίστωσης από τις τράπεζες έχει περιοριστεί δραστικά.
5. Ο καταναλωτής εμφανίζεται διστακτικός, απαισιόδοξος και φοβισμένος, λόγω των νέων μέτρων που συνεχώς εξαγγέλονται, ενώ η καταναλωτική εμπιστοσύνη των Ελλήνων έκανε νέα βουτιά και βρίσκεται στις τρεις τελευταίες θέσεις της παγκόσμιας κατάταξης και στο χαμηλότερο ιστορικά ποσοστό της με 48 μονάδες, όταν ο μέσος όρος είναι 90 μονάδες.
6. Τα κεντρικά καταστήματα είχαν αρχικά μεγαλύτερη επισκεψιμότητα, αλλά λιγότερες πωλήσεις, ενώ αγορές περιοχών μέσου και υψηλού εισοδήματος έδειξαν κόπωση, όπως και την περίοδο των εορτών, αφού 9 στους 10 Έλληνες έκαναν περικοπές εξόδων, ενώ 1 στους 4 δηλώνει ότι δεν του περισσεύουν χρήματα να ξοδέψει.
7. Είναι ξεκάθαρο, ότι το «μείγμα» προσφορών και εκπτώσεων, αλλά και τα υπερβολικά ποσοστά εκπτώσεων στο 70% και 80% δεν βοήθησαν καθόλου. Αντίθετα, μπέρδεψαν την αγορά και έκαναν τον καταναλωτή καχύποπτο, ενώ η περιρρέουσα οικονομική κατάσταση επηρέασε όλη την αγορά λιανεμπορίου και δεν έκανε διάκριση ούτε σε κλάδους, ούτε σε μικρά και μεγάλα καταστήματα.
8. Η εικόνα της πρώτης εβδομάδας των φετινών εκπτώσεων μπορεί αρχικά να δημιούργησε μια συγκροτημένη αισιοδοξία και κρυφές ελπίδες, στη συνέχεια όμως επανήλθε η έντονη ανησυχία και ο έντονος προβληματισμός για το τι μέλει γενέσθαι στην αγορά μέχρι το Πάσχα, αφού δεν αναμένεται ούτε στο επόμενο διάστημα να αλλάξει προς το καλύτερο η ασθενική ζήτηση.
9. Τα μόνα ίσως θετικά συμπεράσματα είναι οι φθηνότερες τελικές τιμές, καθώς και η μικρότερη πτώση των λιανικών πωλήσεων τόσο από την περυσινή αντίστοιχη περίοδο όσο και από το διάστημα των εορτών πριν την έναρξη των εκπτώσεων.
10. Είναι προφανές ότι τα δεδομένα στο λιανεμπόριο μεταβάλλονται από την συνεχιζόμενη ύφεση, αλλά κυρίως από την «Τρόικα» και το «Μνημόνιο» το οποίο έχει απώτερο σκοπό να διευκολύνει την «πάμφθηνη» εισβολή μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, εκτοπίζοντας τις Μμε ελληνικές επιχειρήσεις και διαμορφώνοντας ένα νέο εμπορικό-οικονομικό χάρτη τον οποίο όμως η ΕΣΕΕ έχει προσδιορίσει έγκαιρα, αναλύει προσεκτικά και σύντομα θα τον αποτυπώσει ξεκάθαρα και θα τον παρουσιάσει δημόσια.
trelokouneli
Τρίτη 1 Φεβρουαρίου 2011
Χαμηλός παραμένει ο τζίρος των καταστημάτων και την περίοδο των εκπτώσεων
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου