Κυριακή 2 Ιανουαρίου 2011

Facebook: Μια παγκόσμια τράπεζα προσωπικών δεδομένων


Λογαριασμός στο Facebook, μια ασταμάτητη συλλογή στοιχείων της ιδιωτικής ζωής του ατόμου.

Η γενιά του Facebook έμαθε να ανακοινώνει όλες τις λεπτομέρειες της προσωπικής ζωής της στο Διαδίκτυο....



Το Facebook όμως κατά βάθος είναι μια επιχείρηση εκμετάλλευσης και δημιουργίας προσωπικών “βιογραφικών σημειωμάτων”, συλλογής ιδιωτικών στοιχείων διαγραμμάτων και όχι μόνο, για διαφημιστικές δραστηριότητες, στοχευμένες καμπάνιες, αναλύσεις πρόσληψεις κλπ κλπ

Στην ερώτηση “Πόσο προσωπικά είναι τα δεδομένα μας;” η απάντηση μάλλον είναι “Καθόλου”.

Ούτως ή άλλως όμως είναι κάτι που αποδέχεσαι από τη στιγμή που δημιουργείς το account στο fb.

Facebook και άλλες σελίδες κοινωνικής δικτύωσης

Βέβαια, θα πει κάποιος, ότι δεν είναι μόνο το fb αλλά γενικά όλες οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (όπως και άλλες σελίδες όπου δημιουργούμε ένα προσωπικό λογαριασμό) μπορούν να συλλέγουν όσες περισσότερες πληροφορίες υπάρχουν για όλους μας και είναι εύκολο να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες για διαφορετικούς σκοπούς όπως στοχευμένη διαφήμιση ή πιο σημαντικούς – κακούς σκοπούς όπως φακέλωμα του καθενός ανάλογα με τις προτιμήσεις του και δημιουργία ενός μίνι «βιογραφικού» της ηλεκτρονικής εικόνας ενός ανθρώπου.

Έχουμε ακούσει πολλές φορές άλλωστε ότι στο facebook δεν μπορείς να σβήσεις τον λογαριασμό σου, οι φωτογραφίες σου παραμένουν για πάντα στους σέρβερς, και άλλα τέτοια “περίεργα”

Το σίγουρο είναι πως μόνοι μας εκθέτουμε τα προσωπικά μας δεδομένα σε κοινή θέα.

Βέβαια αν προσπαθείς να κάνεις μια παράνομη και επικίνδυνη πράξη ακόμη και αν έχεις δώσει ψευδή στοιχεία σε οποιαδήποτε σελίδα μπορούν να εντοπίσουν τον υπολογιστή σου οπουδήποτε στον κόσμο.

Απλά με το facebook μπορούν, χωρίς να σε ρωτήσουν, να πάρει μια εταιρία τη φωτογραφία σου και να τη βάλει σε μια γιγαντοαφίσα για διαφημιστικούς λόγους χωρίς την άδειά σου και χωρίς να έχεις εσύ ο ίδιος όφελος… Η εταιρία θα πλουτίσει από τη διαφήμιση και συ κανένα όφελος…

Το θέμα είναι ότι μάλλον, (χωρίς να το λέω με σιγουριά) δεν θα δεις την φωτογραφία σου στη διαφήμιση της colgate, αλλά γενικά φαίνεται πως ο κόσμος σιγά σιγά αρχίζει και καταλαβαίνει ότι το fb κάνει κακό στην προσωπική τους εικόνα, όμως είναι εθισμένοι σε αυτό.

Δημοσκόπηση για το facebook

Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι τουλάχιστον 17% των χρηστών της υπηρεσίας δηλώνει ότι θα το εγκαταλείψει γιατί δεν εξασφαλίζει τον έλεγχο των προσωπικών δεδομένων, ενώ 60% γνωρίζει πως δεν έχει απόλυτο έλεγχο των προσωπικών στοιχείων που δίνει στην υπηρεσία.

Μόνο το 15% είπε ότι δεν θα πρέπει να εγκαταλείψει το site κοινωνικής δικτύωσης, το οποίο έχει σχεδόν 500 εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο.

Κακά τα ψέμματα η ψηφιακή εποχή δεν παρέχει αξιοπιστία.

“Αυτή η δημοσκόπηση δείχνει ότι η πλειοψηφία των χρηστών έχει απηυδήσει με την έλλειψη ελέγχου που δίνει το facebook, στους χρήστες για τα δεδομένα τους”, δήλωσε ο Γράχαμ Κλουλεί, σύμβουλος τεχνολογίας στην Sophos, της εταιρίας που ανέλαβε την διεξαγωγή της έρευνας.

Οι περισσότεροι εξακολουθούν να μην γνωρίζουν πώς να ρυθμίσουν τις επιλογές προστασίας της ιδιωτικής ζωής με ασφάλεια. Αυτή η δυσκολία του συστήματος τους δημιουργεί σύγχυση.

Μια μαζική έξοδος από το Facebook φαίνεται απίθανη, αλλά οι χρήστες είναι πιο απαιτητικοί και ενδιαφέρονται να μάθουν ακριβώς ποιος μπορεί να δει τα στοιχεία τους.

Τι γίνονται τα προσωπικά μας δεδομένα

Την στιγμή που γράφουμε αυτό το κείμενο, οι αποκαλύψεις για το facebook σχετικά με το τι κάνει τα στοιχεία που συλλέγει πληθαίνουν συνεχώς. Πρόσφατα βγήκε στην επιφάνεια σκάνδαλο όπου το fb έδινε τα στοιχεία στους διαφημιστές, δίνοντας ακόμη ένα χτύπημα στην ασφάλεια των προσωπικών στοιχείων.

Τον τελευταίο καιρό έχει ξεσπάσει διαμάχη σχετικά με τις αλλαγές στην ιστοσελίδα, που επιτρέπουν στους χρήστες να μοιράζονται πληροφορίες μέσω του Facebook σε όλο το διαδίκτυο, μέσω του κουμπιού like.

Σύμφωνα με την Wall Street Journal, οι πρώτες φωνές διαμαρτυρίας για το συγκεκριμένο ζήτημα ακούστηκαν την περασμένη χρονιά, από ακαδημαϊκούς της πολυτεχνικής σχολής του Worchester.

Το ρεπορτάζ αναφέρει ότι το Facebook έδινε στους διαφημιστές τις περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους χρήστες του.

Αυτό συνέβαινε μέσω των διαφημίσεων που έβλεπαν τα μέλη στις σελίδες τους. Κάθε φορά που κάποιος πάταγε ένα διαφημιστικό, αυτόματα τα στοιχεία του και το URL του μεταφέρονταν σε βάσεις δεδομένων μεγάλων διαφημιστικών εταιρειών του διαδικτύου, όπως η Doubleclick της Google και η Right Media της Yahoo

Στοιχεία σε διαφημιστικές δίνουν και άλλες ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, αλλά η διαφορά είναι ότι σε αυτές οι χρήστες συνήθως δεν δίνουν τα πραγματικά τους στοιχεία, όπως συνήθως γίνεται στο Facebook.

Ένα πάντως είναι το σίγουρο… Τα προσωπικά δεδομένα κάθε χρήστη μεταφέρονται σε βάσεις δεδομένων διαφημιστικών εταιρειών του διαδικτύου….και όχι μόνο…

Δεν υπάρχουν σχόλια: