Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2011

Τα καλά της ελληνικής κρίσης: "Θαύμα" για τις ελληνικές εξαγωγές


Oλοένα και περισσότεροι το τελευταίο διάστημα μιλούν για το «θαύμα των ελληνικών εξαγωγών», καθώς τα στοιχεία που δημοσιοποιεί κάθε μήνα η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) είναι μάλλον τα μόνα αισιόδοξα. Ωστόσο, επειδή, ειδικά στην οικονομία, δεν γίνονται θαύματα, στη θεαματική ανάκαμψη των ελληνικών εξαγωγών έχουν συμβάλει πολλοί και ποικίλοι παράγοντες...



Μία από τις κυριότερες αιτίες –όσο και αν μοιάζει παράδοξο– είναι η οικονομική κρίση εντός της ελληνικής επικράτειας. Πολλοί επιχειρηματίες που διέθεταν ανταγωνιστικά προϊόντα, αλλά μέχρι σήμερα περιορίζονταν στο να τα διαθέτουν μόνο στην εγχώρια αγορά, αναζητούν πλέον διέξοδο στις αγορές του εξωτερικού.

Η δραστική μείωση της εγχώριας ζήτησης καθιστά τις ξένες αγορές μονόδρομο για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Το τελευταίο διάστημα ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις –ακόμη και μικρομεσαίες– απευθύνονται στον Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ), προκειμένου να ζητήσουν συμβουλές για να αναπτύξουν εξωστρεφή δραστηριότητα, αλλά και για να συμμετάσχουν σε διεθνείς εκθέσεις. Το παραπάνω πιστοποιείται και από τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), σύμφωνα με τα οποία το 2010 αυξήθηκε κατά 10% ο αριθμός των επιχειρήσεων που έχουν εγγραφεί στο μητρώο του.

Η ΕΛΣΤΑΤ

Η στροφή των ελληνικών επιχειρήσεων και ειδικότερα της μεταποίησης στις ξένες αγορές αποτυπώνεται και στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τις παραγγελίες. Τον Νοέμβριο του 2010 ο δείκτης νέων παραγγελιών στη βιομηχανία αυξήθηκε σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009 κατά 6,5%. Η αύξηση αυτή οφείλεται αποκλειστικά στις παραγγελίες που γίνονται από το εξωτερικό. Ο δείκτης νέων παραγγελιών εγχώριας αγοράς μειώθηκε κατά 6,7%, ενώ ο αντίστοιχος δείκτης εξωτερικής αγοράς αυξήθηκε κατά 26,6%.

Η δεύτερη αιτία θα πρέπει να αναζητηθεί στην άνοδο των διεθνών τιμών πολλών πρώτων υλών, γεγονός που ανεβάζει την τιμή του τελικού προϊόντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα μεταλλεύματα (κυρίως αλουμίνιο και χαλκός, των οποίων οι τιμές βρίσκονται σε επίπεδα ρεκόρ), αλλά και το βαμβάκι. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ICAC (Διεθνής Συμβουλευτική Επιτροπή Βάμβακος) ο δείκτης Cotlook A (σ.σ. μετράει τον μέσο όρο των φθηνότερων τιμών βάμβακος ημερησίως) από 77,54 σεντς/πάουντ την περίοδο 2009-2010 εκτιμάται ότι την περίοδο 2010-2011 θα ανέλθει σε 101 σεντς/πάουντ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι Κινέζοι που εισάγουν το βαμβάκι χάνουν ένα βασικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, δηλαδή τη χαμηλή τιμή. Αποτέλεσμα είναι ότι τους τελευταίους μήνες η ευρωπαϊκή κλωστοϋφαντουργία, αλλά και η ελληνική ,να εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης. Τον Νοέμβριο του 2010 οι παραγγελίες εξωτερικής αγοράς από τις ελληνικές κλωστοϋφαντουργίες αυξήθηκαν κατά 13,5% σε σχέση με τον Νοέμβριο του 2009.

«Παιχνίδια» στατιστικής

Η τρίτη αιτία, τέλος, έχει να κάνει καθαρά με τα «παιχνίδια» της στατιστικής. Οι ελληνικές εξαγωγές εμφανίζονται ιδιαιτέρως αυξημένες το 2010 συγκρινόμενες με το 2009, που ήταν μια από τις χειρότερες χρονιές, μιας και τότε μειώθηκαν κατά 17,5% σε σχέση με το 2008. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, παρά την ανάκαμψη που παρατηρείται το 2010, η αξία των ελληνικών εξαγωγών είναι ακόμη σε χαμηλότερα επίπεδα από αυτά προ του 2009.

Δεν υπάρχουν σχόλια: