Η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιρλανδία και η Πολωνία είναι οι ευρωπαϊκές χώρες, που εκτός από την Ελλάδα, εφαρμόζουν διόδια στους αυτοκινητοδρόμους και μάλιστα σε όλες τις κατηγορίες αυτοκινήτων.
Μόνο σε σήραγγες και γέφυρες πληρώνουν διόδια οι οδηγοί στην Αγγλία, τη Σουηδία και τη Λιθουανία, ωστόσο σε Λονδίνο και Στοκχόλμη, υπάρχει αντίτιμο και για την είσοδο στο δακτύλιο...
Με αφορμή τις κινητοποιήσεις πολιτών, που αρνούνται να πληρώσουν το αντίτιμο των διοδίων και διέρχονται από τους σταθμούς σηκώνοντας τις μπάρες, “Τα Νέα” σε δημοσίευμά τους (17/01) φιλοξενούν δηλώσεις του προέδρου του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Βασίλη Χαλκιά, ο οποίος αναφέρει τι συμβαίνει στην Ευρώπη των 27.
Σύμφωνα με τον ίδιο, δεν πληρώνουν διόδια στους αυτοκινητόδροµους οι οδηγοί των Ι.Χ. Αυτοκινήτων στη Γερµανία -µόνο τα φορτηγά πληρώνουν σε όλους τους αυτοκινητόδροµους, το Λουξεµβούργο, τη Φινλανδία και την Κύπρο.
“Το µοντέλο ανάπτυξης των υποδοµών µέσω της πληρωµής διοδίων στηρίζεται στην αρχή ''ο χρήστης πληρώνει'', σύµφωνα µε τη Λευκή Βίβλο των Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αποτελεί το σύστηµα χρηµατοδότησης που χρησιµοποιείται πλέον στην Ευρώπη, σε σχέση µε τη γενική φορολογία που πλέον δεν είναι αρκετή να παράσχει νέους πόρους”, υπογραμμίζει ο κ. Χαλκιάς.
Πιο συγκεκριμένα, στην Αυστρία και την Τσεχία προπληρώνουν µε ειδικό σήµα, τη βινιέτα, µια προπληρωµένη άδεια, που κοστίζει γύρω στα 30 ευρώτον χρόνο, την οποία ο οδηγός κολλάει στο παρµπρίζ του αυτοκινήτου και µε αυτήν µπορεί να κυκλοφορεί ελεύθερα όλον τον χρόνο, ενώ υπάρχουν και βινιέτες, που προορίζονται για τους τουρίστες. διάρκειας 1 εβδοµάδας ή 10 ηµερών.
Στην Αγγλία, τη Σουηδία, τη Λετονία και τη Λιθουανία πληρώνουν µόνο σε σήραγγες και γέφυρες. Την ίδια ώρα, στο Λονδίνο οι οδηγοί πληρώνουν διόδια 10 λίρες για να µπουν στον δακτύλιο, ενώ στη Στοκχόλµη για να µπουν στην πόλη οι οδηγοί πληρώνουν 20 κορόνες.
Διόδια στους αυτοκινητόδροµους εφαρµόζουν – εκτός από την Ελλάδα – η Πορτογαλία, η Ισπανία, η Ιταλία, η Γαλλία, η Ιρλανδία και η Πολωνία και µάλιστα σε όλες τις κατηγορίες των αυτοκινήτων.
Σύµφωνα µε πηγές, που επικαλείται η εφημερίδα, στην πράξη η χρέωση σήµερα στους ελληνικούς αυτοκινητόδροµους είναι 6 λεπτά το χιλιόµετρο, ενώ στις υπόλοιπες χώρες που υπάρχουν διόδια στους αυτοκινητόδροµους, η χρέωση κατά µέσο όρο κυµαίνεται από 8 έως 12 λεπτά το χιλιόµετρο.
Τέλος, στην Ελλάδα υπάρχει πολύ µεγάλος κατακερµατισµός τού οδικού δικτύου (λειτουργούν και δραστηριοποιούνται 5 κοινοπραξίες), µε συνέπεια οι σταθµοί των διοδίων να είναι πολύ περισσότεροι από τις άλλες χώρες.
Ενδεικτικό, σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι το γεγονός ότι το κόστος για τους 5 αυτοκινητόδροµους είναι 7,75 δισεκατοµµύρια ευρώ και η συµµετοχή του ?ηµοσίου είναι 2 δισ. ευρώ.
Δευτέρα 17 Ιανουαρίου 2011
Το "καθεστώς" των διοδίων στην Ευρώπη των 27
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου