Σάββατο 23 Οκτωβρίου 2010

Επεισόδιο στο Ρέθυμνο - Οι αλλαγές στα Πανεπιστήμια



Επεισόδια μεταξύ αστυνομικών δυνάμεων και διαδηλωτών, που επιχείρησαν να προσεγγίσουν το χώρο όπου διεξάγεται η 65η Σύνοδος των Πρυτάνεων, σημειώθηκαν το μεσημέρι του Σαββάτου (23/10) στο Ρέθυμνο.

Η ένταση ξεκίνησε όταν οι διαδηλωτές, πραγματοποιώντας την προγραμματισμένη πορεία τους προς το χώρο διεξαγωγής της Συνόδου, επιχείρησαν με τη χρήση καδρονιών, αυγών και γιαουρτιών να διασπάσουν τον αστυνομικό κλοιό και να προσεγγίσουν το ξενοδοχείο, όπου πραγματοποιείται η Σύνοδος.

Οι άνδρες της αστυνομίας απώθησαν τους διαδηλωτές, προβαίνοντας σε περιορισμένη χρήση χημικών, ενώ προχώρησαν και στη σύλληψη τεσσάρων ατόμων.

Από την άλλη πλευρά, οι διαδηλωτές αποχώρησαν προς την πόλη του Ρεθύμνου, όπου ορισμένοι προκάλεσαν φθορές σε αυτοκίνητα.

Να σημειωθεί πως οι διαδηλωτές τάσσονται κατά των αλλαγών που προωθεί με νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το υπουργείο Παιδείας.

Από τη Σύνοδο απείχε η Πρυτανεία του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, καθώς, όπως τονίζει, οι μεταρρυθμιστικές εξαγγελίες της κυβέρνησης έχουν ως στόχο να πλήξουν το δημόσιο χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, να συρρικνώσουν την κρατική επιχορήγηση και να προλειάνουν το έδαφος για τα ιδιωτικά ΑΕΙ.

Η υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου, σημείωσε πως «σε αυτό το μεγάλο έργο θα κριθούμε όλοι, από τη συμμετοχή μας και όχι από την άρνησή μας».

«Οφείλουμε στα παιδιά μας, οφείλουμε στο μέλλον της Ελλάδας μια αλλαγή στη δημόσια Ανώτατη Εκπαίδευση. Θέλουμε Πανεπιστήμια και Τεχνολογικά Ιδρύματα με ποιότητα, λογοδοσία, αξιοκρατία, εξωστρέφεια και κυρίως θέλουμε σπουδές με αξία και πτυχία με αντίκρισμα για τα παιδιά μας», τόνισε μετά τη Σύνοδο Πρυτάνεων.

«Σήμερα καταθέτουμε προτάσεις και επιδιώκουμε αυτό το αποτέλεσμα. Ξεκινάει ένας διάλογος, με συγκεκριμένες φάσεις, με χρονοδιάγραμμα, ώστε η εθνική στρατηγική για την Παιδεία να μην γίνει αντικείμενο κομματικής αντιπαλότητας», κατέληξε.
Οι προτάσεις του υπουργείου Παιδείας:

Οι αλλαγές, που τίθενται σε δημόσια διαβούλευση για τη ριζική αλλαγή της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αρθρώνονται σε τρεις βασικούς άξονες:

1) Νέα ταυτότητα με νέα ηγεσία και ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ. Νέα σχέση εμπιστοσύνης με την πολιτεία και την κοινωνία, με λογοδοσία και ευθύνη

2) Πτυχία με αντίκρισμα: νέα οργάνωση της μάθησης και των προγραμμάτων σπουδών που διευκολύνουν την κινητικότητα και ενισχύουν τη διεπιστημονικότητα

3) Ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα και της διεθνούς παρουσίας των Ιδρυμάτων, με άμεση σύνδεση με το νέο πρότυπο ανάπτυξης της χώρας: ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική για τη διεθνοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Προτείνεται η δημιουργία οργάνων που θα διαχειρίζονται τα οικονομικά κάθε ιδρύματος ξεχωριστά και προβλέπεται να λειτουργούν με υψηλή αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, και θα υπόκεινται σε ουσιαστική λογοδοσία.

Στην κατεύθυνση αυτή προτείνεται η μετάβαση από το σημερινό σύστημα σε αυτό της διοίκησης από το Συμβούλιο Διοίκησης και τη Σύγκλητο κάθε Ιδρύματος. Στόχος της διαβούλευσης είναι ο λεπτομερής προσδιορισμός της σύνθεσης, της συγκρότησης και της κατανομής αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων της νέας διοίκησης των Ιδρυμάτων, ώστε να πληρούνται οι συνθήκες για την αποτελεσματική, διαφανή και ποιοτική τους λειτουργία.

Σύνθεση των συμβουλίων διοίκησης

1) Το Συμβούλιο Διοίκησης προτείνεται να αποτελείται από άμεσα εκλεγμένα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, εξωτερικά μέλη, φοιτητές και εκπροσώπους του διοικητικού προσωπικού. Τα εξωτερικά μέλη του Συμβουλίου είναι σημαντικές προσωπικότητες που έχουν διακριθεί σε διάφορους τομείς της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών και της ευρύτερης κοινωνίας, τα οποία επιλέγονται ως άτομα και όχι ως ex ufficio εκπρόσωποι φορέων ή οργανισμών. Στόχος είναι η δημιουργία ισχυρών δομών που θα εγγυώνται τις ξεκάθαρες αρμοδιότητες και την αποφυγή φαινομένων δυαρχίας.

2) Δημόσια ειδική υπηρεσία ή ανεξάρτητη αρχή αναλαμβάνει τη διαχείριση και κατανομή της δημόσιας χρηματοδότησης στα Ιδρύματα, την κοστολόγηση των υπηρεσιών, την επεξεργασία σχετικών δεικτών και προτύπων και τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων από τα Ιδρύματα.

3) Θεσμικοί κανόνες με κίνητρα για χορηγίες ή δωρεές και αξιοποίηση της περιουσίας των Ιδρυμάτων.

4) Αλλαγή στην εσωτερική οργάνωση των Ιδρυμάτων και των προγραμμάτων σπουδών. Το Υπουργείο Παιδείας προσδοκά σε πτυχίο με αντίκρισμα που θα δίνει ελευθερία εκπαιδευτικών και επαγγελματικών επιλογών για τους φοιτητές.

5) Δομικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, για τα οποία έχει πλέον ευθύνη η σχολή, με ποιότητα διεθνούς εμβέλειας που εξασφαλίζεται. Καθιερώνονται διαδικασίες πιστοποίησης από διεθνούς σύνθεσης επιτροπές επιστημόνων και με διδακτικό προσωπικό με επιστημονική αναγνώριση και αφιερωμένο στα καθήκοντά του.

6) Ο νέοι φοιτητές εισάγονται σε Σχολές ή ανάλογα με τις συνθήκες σε Εκπαιδευτικά Ίδρυμα (Πανεπιστήμιο ή Τεχνολογικό ίδρυμα). Εντάσσονται στα επιμέρους προγράμματα σπουδών της Σχολής, μετά από το τέλος του πρώτου έτους, ανάλογα με τις επιδόσεις και τις προτιμήσεις τους. Σκοπός είναι η ενίσχυση της κινητικότητας των φοιτητών μεταξύ προγραμμάτων σπουδών (στη Σχολή, το Ίδρυμα και άλλα Ιδρύματα της χώρας αλλά και στο εξωτερικό).

Νέα κριτήρια αξιολόγησης προσωπικού

1) Το διδακτικό προσωπικό κρίνεται, αξιολογείται και εξελίσσεται με διαδικασίες που δεν επιτρέπουν σε κανέναν την αμφισβήτηση της επιστημονικής τους αξίας. Αναπροσδιορίζονται οι βαθμίδες του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Θεσμοθετείται η δυνατότητα ταυτόχρονης υπηρεσίας σε ελληνικό και ΑΕΙ άλλης χώρας.

2) Δημιουργείται Εθνικό Πανεπιστημιακό Κέντρο μέσω του οποίου στηρίζονται οι επιστημονικές και τεχνολογικές καινοτομίες των Ιδρυμάτων, τα διπλώματα ευρεσιτεχνίας και τα πνευματικά τους δικαιώματα.

3) Σε κάθε Πανεπιστήμιο θεσμοθετούνται Σχολές Μεταπτυχιακών Σπουδών, που οργανώνουν μεταπτυχιακά προγράμματα ειδίκευσης, οργανωμένα προγράμματα διδακτορικών σπουδών και απονέμουν μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών.

4) Τα θέματα που αφορούν στην οργάνωση των σπουδών, τις διαδικασίες εξετάσεων και φοίτησης εξειδικεύονται στον Εσωτερικό Κανονισμό του κάθε Ιδρύματος, μέσα σε ευρύ πλαίσιο που ορίζει η πολιτεία.

5) Τα ΑΕΙ προσφέρουν αυτοτελώς ή μέσω των Ινστιτούτων τους προγράμματα Διά Βίου Μάθησης. Τα προγράμματα προσφέρονται είτε στους χώρους του Ιδρύματος, είτε εκτός του Ιδρύματος είτε εξ αποστάσεως, σύμφωνα και με τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας για γνώση και νέες σύγχρονες δεξιότητες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: