Ισχυρές αναταράξεις στην πολιτική σκηνή του Ισραήλ προκάλεσε ο υπουργός Δικαιοσύνης, Yaakov Neeman, με τις δηλώσεις του περί μετατροπής του βιβλικού νόμου της Τορά σε... νόμο του κράτους. Επιστροφή του Ισραήλ σε αντιδραστικό συντηρητισμό; Ή προσπάθεια «ενσωμάτωσης της πατρογονικής παράδοσης» στο σύγχρονο νομικό σύστημα – όπως ο Neeman ισχυρίζεται;
«Σιγά σιγά, ο νόμος της Τορά θα μετατραπεί σε δεσμευτικό νόμο του ισραηλινού κράτους», δήλωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης του Ισραήλ, Yaakov Neeman, κατά τη διάρκεια ενός συνεδρίου σχετικά με τον εβραϊκό νόμο, στην Ιερουσαλήμ. Δεν άργησε να ξεσπάσει ένα κύμα αντιδράσεων απέναντι στις δηλώσεις του, αναγκάζοντας τον υπουργό να αναδιπλωθεί και να εκδώσει επίσημο ανακοινωθέν την Πέμπτη, στο οποίο ξεκαθάριζε ότι πρόκειται περί παρανόησης! Αυτό που πράγματι εννοούσε – όπως ισχυρίζεται – είναι ότι «καθώς το ισραηλινό δικαστικό σύστημα είναι υπερφορτωμένο, ένα εναλλακτικό σύστημα, όπως τα δικαστήρια των ραβίνων, θα μπορούσε να βοηθήσει στην εξάλειψη αυτή της πίεσης».
Μιλώντας, στη συνέχεια, στο ισραηλινό κοινοβούλιο ο Neeman προσπάθησε να «σώσει» την κατάσταση, λέγοντας ότι σε καμία περίπτωση δεν υποστήριξε ότι οι νόμοι του κράτους πρέπει να αντικατασταθούν από την Τορά. Αντιθέτως, απλώς υπερτόνισε «τη σπουδαιότητα του δικαστικού συστήματος των ραβίνων για το κράτος του Ισραήλ», ενώ κατέληξε με μια αμφιλεγόμενη φράση: «Οφείλουμε να φέρουμε πίσω την παράδοση των προγόνων μας στο έθνος του Ισραήλ. Η Τορά έχει πλήρη λύση σε όλα τα ερωτήματα με τα οποία καταπιανόμαστε».
Τι επιδιώκει, λοιπόν, ο Ισραηλινός υπουργός με τις αμφιλεγόμενες αυτές δηλώσεις του; Πρόκειται για ακίνδυνες γενικολογίες; Ή μήπως το κράτος του Ισραήλ επιστρέφει σε μια τρομερά συντηρητική φάση, την οποία ο Haim Oron, ηγέτης του κεντροαριστερού κόμματος Meretz, αποκάλεσε «talibanization», δηλαδή «ταλιμπανοποίηση» του Ισραήλ;
Κίνδυνοι και αντιδράσεις
Η Τορά – ή αλλιώς «Πεντάτευχος», όπως είναι το ελληνικό της όνομα – δεν είναι τίποτα άλλο από τα πέντε πρώτα βιβλία της εβραϊκής βίβλου. Σύμφωνα με την παράδοση, συγγραφέας των πέντε αυτών βιβλίων υπήρξε ο Μωυσής, αν και ειδικά η Γένεση φαίνεται να αποτελεί σε μεγάλο βαθμό συρραφή του υλικού που είχε ο Μωυσής στη διάθεσή του από τους προγόνους του. Από τα βιβλία αυτά, το πρώτο, η Γένεσις, εξιστορεί τα γεγονότα από τη γένεση του κόσμου, το δεύτερο, η Έξοδος, εξιστορεί τα γεγονότα της εξόδου από την Αίγυπτο, το τρίτο, το Λευιτικόν, περιέχει τη νομοθεσία των ιερέων της φυλής Λευί, το τέταρτο, οι Αριθμοί, και το πέμπτο, το Δευτερονόμιον, δηλαδή ο «δεύτερος νόμος» ο οποίος δόθηκε στον Μωυσή λίγο πριν το θάνατο του, περιέχουν συνολικά τους κανόνες συμπεριφοράς που οφείλει να τηρεί κάθε Εβραίος.
Οι κανόνες αυτοί, είναι συχνά ιδιαίτερα αυστηρά διατυπωμένοι, περιέχοντας «τιμωρίες» όπως λιθοβολισμούς, και άλλες μορφές θανάτωσης, συχνά μάλιστα για πολύ απλά «παραπτώματα» που σχετίζονται με την οικογενειακή ζωή ή... τη συζυγική πίστη! Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι Haim Oron, ηγέτης του κεντροαριστερού κόμματος Meretz, σχολίασε ότι ο υπουργός στην πραγματικότητα απομακρύνεται από τις ίδιες τις αρχές πάνω στις οποίες δομήθηκε το σύγχρονο ισραηλινό κράτος, απομακρυνόμενος από το δικαστικό σύστημα του οποίου ηγείται», καταλήγοντας ότι πρόκειται για μια επικίνδυνη «Ταλιμπανοποίηση» του ισραηλινού κράτους.
Στο ίδιο πνεύμα, ο Mohammed Barakeh, ηγέτης του αριστερού κόμματος Hadash, κάλεσε τον πρωθυπουργό Benjamin Netanyahu, να απομακρύνει από το υπουργείο δικαιοσύνης έναν άνθρωπο που – όπως δήλωσε – βλέπει το ρόλο του ως ένα μέσο για να εγκαθιδρύσει ένα φονταμενταλιστικό κράτος, το οποίο θα απειλεί την ίδια τη δημοκρατία του Ισράηλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου